Motion till Kyrkomötet
2005:76
av Gösta Äng
Ett levande och vitaliserat kyrkoråd

Mot 2005:76

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att tillse att viss utbildning blir obligatorisk för nyvalda kyrkorådsledamöter.

2. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att uppmuntra och uppmana pensionerade biskopar, kyrkoherdar och komministrar att ta egna initiativ för att delta i kyrkorådssammanträden i sin församling.

Motivering

Det är inte ovanligt att församlingarnas förtroendevalda lyser med sin frånvaro vid församlingens gudstjänster. Det gäller naturligtvis inte alla församlingar eller för alla av församlingarnas förtroendevalda. Trenden är dock tillräckligt oroväckande för att problemet bör åtgärdas. Underlåtenhet att delta i gudstjänster betyder minskat engagemang. Detta betyder i sin tur att initiativ uteblir till verksamheter som skulle kunna vitalisera både det andliga och kulturella livet inom en församling.

En förstärkning av kyrkorådens handlingsförmåga skulle kunna åstadkommas på två sätt.

1. Genom kurser och utbildning för kyrkorådsledamöter, när en ny mandatperiod startar. Genom att förtroendevalda deltar i mer eller mindre obligatoriska kurser – inte minst med teologiskt innehåll kommer – dels motivationen för gudstjänstdeltagandet att öka, dels intresset för och engagemanget i församlingslivet att växa.

2. Redan nu har kyrkorådet möjlighet att inbjuda en person med uttalat intresse för kyrkan och dess angelägenheter till ett kyrkorådssammanträde, enligt motionssvar föregående år. Den möjligheten torde med all sannolikhet inte tillvaratas i önskvärd utsträckning.

Kyrkorådets kompetensområde och handlingsberedskap skulle kunna utvidgas och förbättras avsevärt om initiativrätten till deltagande i kyrkorådssammanträde även fick gälla intresserade personer med behövlig kompetens. En naturlig följd i strävan att tillvarata en del av den kompetens, erfarenhet och kunskap som redan finns blir att pensionerade biskopar, kyrkoherdar och komministrar uppmuntras att på eget initiativ söka delta i den egna församlingens kyrkorådssammanträden. En sådan av kyrkorådet behörigförklarad extra kyrkorådsledamot skall ha yttrandefrihet och förslagsrätt men dock ingen rösträtt. Detta skulle stimulera kyrkoråden och bli något av en tankesmedja. Kyrkoråden skulle då kunna förverkliga idéer och förslag som är bärkraftiga och har framtiden för sig.

Vallsta den 14 juli 2005

Gösta Äng